poniedziałek, 15 października 2018

Czy mozna w Polsce znaleźć potężny kompleks świątynny zmieniający wiedzą o wierzeniach naszych przodków przed 966 rokiem ?



Czy można w Polsce znaleźć potężny kompleks świątynny zmieniający wiedzę o wierzeniach naszych przodków przed 966 rokiem ?Można .Tu jedna z metod.Obiekt który odkryłem ujawnię gdy Polska będzie już w pełni wolna ,na razie pokażę niektóre smaczki związane z tym odkryciem.



Mapy LIDAR pokazują co jest ukryte w lasach


Tej zimy, przez to, że rzadziej niż zwykle wybierałem się w teren, więcej czasu poświęciłem na podróże „palcem po mapie”. Doskonałym do tego okazał się Geoportal, na którym odkryłem ciekawe nietypowe funkcje. Dziś przygotowałem dla Was instrukcję przeglądania mapy w trybie LIDAR
Technologa LIDAR (Light Detection and Ranging) polega na lotniczym skanowaniu terenu krótkimi impulsami lasera, którego promień przenika praktycznie przez wszystkie naturalne przeszkody znajdujące się na powierzchni ziemi. W ten sposób powstaje obraz terenu, z którego zostały jakby zdjęte wszystkie drzewa, krzewy, trawy, mech czy liście.
Mapa lasu przedstawiona w trybie LIDAR pokazuje obraz trójwymiarowy, na którym doskonale widoczne są wszelkie wzniesienia i zagłębienia terenu z dokładnością do około 15-30 centymetrów. Widać więc nawet to, co na żywo w lesie jest trudne do zobaczenia gołym okiem. Analizując obraz na ekranie komputera można zauważyć dokładny przebieg np. rowów melioracyjnych, dawnych budowli, wojennych okopów, ziemianek, bunkrów, kurhanów, współczesnych dzikich śmietnisk czy wyrobisk żwiru lub torfu.
Zainspirowany możliwościami, jakie dają mapy LIDAR, analizowałem wielokrotnie tereny już mi znane, jak i miejsca, gdzie jeszcze nigdy nie dotarłem. Pewnego razu na ekranie komputera wpadło mi w oko niezwykłe leśne jezioro w Lasach Garwolińskich o tajemniczym kształcie. Miało około 70m średnicy, było idealnie okrągłe, jakby ktoś nakreślił je cyrklem, a na jego środku znajdowała się równie idealnie okrągła wyspa.


Leśne jezioro
Jezioro w lesie

Gdyby znajdowało się blisko zabudowań to specjalnie kształt by mnie nie zdziwił, bo uznałbym to za np. za pozostałość jakiegoś dworskiego parku. Jezioro leżało jednak w środku lasu i to mnie zaintrygowało. Przełączając się na LIDAR zobaczyłem coś takiego:


Mapa LIDAR
Mapa LIDAR

W tym trybie wyglądało dosłownie, jakby stworzyli je jacyś kosmici 😉 Na drugi dzień rankiem już siedziałem w pociągu, jadąc do tamtejszych lasów, rządny odkrycia tajemnicy…Po paru godzinach leśnej wędrówki i błądzenia po krzakach ujrzałem taki oto widok:


Jezioro z wyspą
Jezioro z wyspą

Na żywo okazało się, że tajemniczy akwen pokryty tego dnia cienkim lodem rzeczywiście wygląda dosyć niezwykle. Stworzony został z pewnością ręką człowieka, a nie przez naturę. Biorąc pod uwagę miejscowy grunt, obstawiam, że jest to dawne potorfowe wyrobisko. Tylko na prawdę ktoś musiał mieć fantazję, żeby w środku lasu kopać pod cyrkiel 🙂 Możliwe też, że staw wykopała jakaś maszyna, której łyżka poruszała się na linie zakotwionej na środku wyspy…
Pomimo tego, że tajemnica nie rozwiązała się do końca, LIDAR okazał się pomocny w planowaniu tej spontanicznej wyprawy. Poniżej przedstawię jeszcze kilka innych ciekawych miejsc, które pokazuje ta technologia.


okopy i ziemianki w widoku LIDAR
Widok LIDAR – okopy i ziemianki frontu I Wojny Światowej na Mazowszu
Kurhany na mapie LIDAR
Widok LIDAR – kurhany w Mazowieckim Parku Krajobrazowym
Widok LIDAR - baterie artyleryjskie
Widok LIDAR – stanowiska dwóch baterii artyleryjskich z I Wojny Światowej na Mazowszu

Jeśli zainteresowała Was ta technologia, poniżej przedstawiam krótką instrukcję LIDAR, z pomocą której samodzielnie możecie zbadać interesujące Was tereny:
1. Należy wejść na stronę http://mapy.geoportal.gov.pl/imap
2. W prawym górnym rogu zobaczysz trzy ikony w kształcie oka. Kliknij w największe oko.
3. Ukaże się tabela, na której kliknij ikonę z napisem WNS.
4. Wyświetli się tabela o nazwie Dodaj Mapę. Zaznacz na niej opcję WMTS.
5. Kliknij na znak + przy wierszu Usługi Krajowe WMTS.
6. Kliknij w wiersz ISOK Cieniowanie.
7. Kliknij przycisk Połącz.
8. Kliknij przycisk Dodaj.
9. Zobaczysz mapę Polski z naniesionymi na szaro mapami LIDAR
10. W tabeli Zawartość Mapy odznacz opcję Wizualizacja BDO.
11. Powiększ mapę i ciesz się widokiem LIDAR
Mam nadzieję, że moje wskazówki Wam się przydadzą w planowaniu leśnych wędrówek, odkrywaniu nieznanych miejsc i rozwiązywaniu tajemnic historii. Dajcie znać w komentarzach, jakby instrukcja była niejasna to wspólnie ją poprawimy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz